Met Bosch Home Connect huishoudapparaten opent zich een wereld van mogelijkheden in jouw huishouden. Je kunt alle apparaten op afstand bedienen en beheren. Perfecte resultaten komen binnen handbereik met een touch, tip of swipe op je telefoon of tablet. Hieronder vind je de antwoorden op veelgestelde vragen over de Bosch Home Connect huishoudapparatuur.

Verbinden

Hoe verbind ik mijn apparaten aan de Home Connect app?

Bekijk hier de video waarin wordt uitgelegd hoe je stap voor stap gemakkelijk je apparaten koppelt aan de Home Connect app.

Is het mogelijk om Bosch huishoudapparatuur achteraf te verbinden? Kan bestaande apparatuur ook van Home Connect worden voorzien?

Bestaande apparatuur achteraf voorzien van verbonden intelligentie is altijd minder functioneel en duurder, in vergelijking met apparaten die van begin af aan Home Connect hebben. Bovendien zijn deze apparaten onderworpen aan speciale veiligheidsvoorzorgsmaatregelen, waar je rekening mee moet houden en die je dient te controleren wanneer je er elektronische onderdelen van wilt vervangen.

Zijn er minimale vereisten voor wifirouters?

Het Home Connect systeem werkt met alle standaard wifirouters die met de gebruikelijke smartphones en tablets werken. Wanneer je wifinetwerk niet versleuteld is met WPA- of WPA2-versleuteling, is het helaas niet mogelijk om je apparaat te registreren.

Komt er een LAN interface beschikbaar voor de apparaten?

Omdat Home Connect al wifi gebruikt, staat LAN niet op de planning. De keuze voor wifi is gebaseerd op de beschikbaarheid in de meerderheid van alle huishoudens, waardoor directe communicatie tussen smartphones, tablets en de keukenapparatuur mogelijk wordt gemaakt.

Werkt Home Connect ook bij een zwak wifisignaal?

Gebruik in dat geval een wifi extender of -booster of verbind het apparaat rechtstreeks met een powerline-adapter. Ons serviceteam adviseert graag bij de optimale keuze om je signaal sterk genoeg te krijgen zodat je alle handige toepassingen kunt ontdekken.

Hoe kan ik controleren of de reikwijdte van mijn netwerk groot genoeg is ten opzichte van de positie van het apparaat?

Gebruik je smartphone of tablet om de signaalsterkte te controleren of download een hulpje in de vorm van een network analyzer app.

Is diagnose op afstand beschikbaar voor mijn Bosch huishoudapparaat? Hoe kan ik het gebruiken?

De beschikbaarheid van diagnose op afstand verschilt per apparaat en land. Om te controleren of Remote Diagnostics beschikbaar is voor jouw huishoudtoestel, ga je naar de sectie “Remote Diagnostics” in je Home Connect App. Navigeer naar "Service" > "Diagnose en hulp" > "Diagnose" en selecteer het apparaat dat ondersteuning nodig heeft. Een andere mogelijkheid is om de klantenservice te bellen. Geef ze het juiste modelnummer en ze kunnen bepalen of Remote Diagnostics is beschikbaar voor jouw huishoudapparaat.

Heb je een probleem met jouw Bosch apparaat? Bel dan de Klantenservice-hotline die in de app wordt weergegeven en maak een afspraak voor diagnose op afstand van het aangesloten apparaat. Met jouw toestemming zal de Bosch klantenservice het apparaat op afstand screenen, het probleem lokaliseren en duidelijk advies geven. In het geval dat het probleem op deze manier niet kan worden opgelost, zal een Bosch-servicetechnicus worden aangesteld, die met de nodige onderdelen bij jouw thuis komt en het probleem oplost.

Zijn er minimum vereisten voor mijn wifi-router?

Het Home Connect-systeem werkt met alle standaard WiFi-routers die op de markt verkrijgbaar zijn, die ook werken met de gebruikelijke slimme apparaten (smartphone, tablet). Om veiligheidsredenen moeten WiFi-netwerken worden gecodeerd (WPA- of WPA2-codering). Als jouw WiFi-netwerk niet gecodeerd is, kun je jouw apparaat niet registreren. Op deze manier is het gebruik van Home Connect zo eenvoudig en ook zo veilig mogelijk voor de gebruiker.

Krijg ik nog steeds papieren instructies bij mijn Bosch toestellen met Home Connect?

Krijg ik nog steeds papieren instructies bij mijn Bosch toestellen met Home Connect?

Waarom heeft mijn koel-/vrieskast een optionele dongle nodig om gebruik te kunnen maken van Home Connect?

Gelet op de geringe meerwaarde van de Home Connect functies is er bij deze modellen voor gekozen deze functionaliteit optioneel te maken.

Wat is de oplossing met betrekking tot de problemen met de Ziggo routers die gebruik maken van een Intel Puma chip 6?

Voor een goede werking met Home Connect en andere smart home toepassingen, adviseren wij een andere router aan te vragen bij je internetprovider, die geen gebruik maakt van deze chipset.

Gebruik

Kunnen andere huishoudelijke functies, zoals verlichting en verwarming, ook worden opgenomen in het Home Connect ecosysteem?

Home Connect richt zich er in eerste instantie op om de Bosch huishoudapparatuur en de andere merken van BSH te integreren in de Home Connect app. Momenteel kunnen daar nog geen andere huishoudelijke functies aan worden toegevoegd. Om het zo makkelijk mogelijk te maken om bij ons partnernetwerk aan te sluiten, ontwikkelen we momenteel een Software Development Kit (SDK).

Zijn de huishoudapparaten vanaf verschillende mobiele apparaten tegelijkertijd toegankelijk?

Ja, een huishoudelijk apparaat is toegankelijk vanaf verschillende mobiele apparaten. De eerste die verbinding maakt met het huishoudelijk apparaat, is de "Supergebruiker", die bepaalde rechten heeft en in staat is om bijvoorbeeld andere gebruikers te verwijderen van het apparaat. In het algemeen heeft directe bediening van het apparaat voorrang.

Welke apparatuur is nodig om Home Connect te laten werken?

Behalve je toestel met Home Connect functionaliteit, een smart device met de Home Connect App en de WiFi-router heb je verder geen apparatuur nodig.

Wat kost de app en waar kan ik het downloaden?

De app is gratis en download je eenvoudig in de Apple App Store of in de Google Play Store. Zoek op Home Connect en je vindt de app gemakkelijk.

Start op afstand is gedeactiveerd in de app. Hoe kan ik deze functie activeren?

Na het sluiten van de deur van het Home Connect apparaat, moet je de start op afstand functie altijd activeren op het apparaat zelf. Dit doe je in het menu waar ook de internetinstellingen staan, of via een aparte knop "Bedien via app". Dit is afhankelijk van het model. Deze beperking is helaas niet te omzeilen, en is er om veiligheidsrisico's te voorkomen.

Zonder deze beperking zouden deze apparaten een niet verzekerbaar risico kunnen vormen.

Hoe kan ik een afzuigkap verbinden met een kookplaat zodat deze te bedienen is via de kookplaat of automatisch start.

Je kunt in de Home Connect app jouw kookplaat selecteren en naar het tabje instellingen gaan. Hier vind je vrij onderin de optie “Huishoudelijk apparaat naar huishoudelijk apparaat verbinden” (zie afbeelding). Als je hier kiest voor ‘verbinden’ kun je jouw afzuigkap selecteren om te verbinden.

Hierna kun je in het instelmenu van je kookplaat het gewenste gedrag instellen van jouw afzuigkap (zie afbeelding ‘afzuigregeling instellen’).

Hoe komt het dat mijn afzuigkap niet automatisch de zuigkracht aanpast aan de hoeveelheid kookdampen?

Voor deze functie heb je een Home Connect afzuigkap nodig met een ingebouwde sensor.

Waarom werkt Voice Over niet goed samen met mijn app?

Apple brengt regelmatig updates uit voor zijn toestellen. Hierin zitten vaak diverse verbeteringen en aanpassingen. Aan de hand daarvan moeten wij de Voice Over functie van onze app aanpassen, wat soms helaas iets meer tijd nodig heeft.

Waarom verliest mijn Home Connect apparaat (steeds) zijn verbinding?

Waarschijnlijk is jouw Home Connect apparatuur verbonden met de 5 Ghz band van je router. Wij adviseren om je Home Connect apparaten aan te sluiten op de 2.4 Ghz band van je router en het liefst met een vast ip adres buiten de DHCP range. De 2.4 Ghz band is zeer stabiel en daardoor zeer geschikt voor smart home toepassingen.

Wil je toch graag de verbinding blijven gebruiken op 5GHz? Het beste wat je dan kunt proberen is je wifi in te stellen op een kanaal lager dan 48 en de bandbreedte op 20 Mhz. Dan heb je de meeste kans dat het goed blijft werken.

Mijn Home Connect apparaat heeft een nieuwe update ontvangen. Wat houdt deze update in?

De automatisch aangeboden updates bevatten bugfixes en verbeteringen zoals de beveiliging voor de communicatiemodule van je Home Connect apparaat.

Hoe kan ik een gebruiker toevoegen of uitnodigen in de Home Connect app?

Wil je een gebruiker toevoegen, maak dan voor iedere persoon een eigen Home Connect account aan in de Home Connect app op het nieuwe toestel en volg hierna onderstaand stappenplan.

  • Stap 1: klik op het inlogicoon in de rechter bovenhoek van het scherm om het menu “Mijn profiel” te openen
  • Stap 2: Ga hier naar mijn huishoudelijke apparaten.
  • Stap 3: Klik op “managen’ achter het apparaat waarop je een gebruiker wilt toevoegen.
  • Stap 4: Nu kun je drukken op “Verzenden” achter het kopje ‘uitnodiging’
  • Stap 5: Vul nu het e-mailadres in waarop je het nieuwe Home Connect account hebt geregistreerd.

Je kunt nu ook je apparaat bedienen met de app op dit nieuwe account.

Data en beveiliging

Hoe zit het met gegevensbescherming en -beveiliging?

Door alleen met versleutelde wifinetwerken te werken, maken we het gebruik zo veilig mogelijk.

Wat houdt het uitgebreide beveiligingsconcept van Home Connect precies in?

Home Connect heeft een uitgebreid beveiligingsconcept ontwikkeld en geïmplementeerd. Dit omvat ook regelmatige controles van het systeem ter bescherming tegen professionele hackers. Er wordt gebruik gemaakt van state-of-the-art encryptietechnologie waarbij registratiedata niet gecombineerd worden met data die voortvloeien uit het daadwerkelijke gebruik van de apparaten.

Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn verbonden apparaat geen data verstuurt?

Om van zoveel mogelijk functionalteiten gebruik te kunnen maken is het noodzakelijk het apparaat met de server te verbinden. Desgewenst kun je het apparaat ook offline laten. In dat geval zal het geen data verzenden.

Kan ik data ook achteraf wissen? En weet ik dan zeker dat ze ook echt helemaal gewist zijn?

Dat kan en daar kun je zeker van zijn. Het makkelijkst is om het apparaat terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Je koppelt de netwerkinstellingen en het gebruikersaccount daarmee los van het apparaat. Met de instellingenknop kun je ook op elk gewenst moment je Home Connect account verwijderen. Om gegevens van de Home Connect server te laten verwijderen volstaat het ons service contactcentrum te bellen en dit verzoek aan ons door te geven. Hierna worden de gebruikersdata binnen 10 dagen gewist.

Overig

Kan ik mijn huidige toestellen uitbreiden met Home Connect?

Nee. Het upgraden of aanpassen van applicaties is moeilijk. Een later geïnstalleerde oplossing is altijd suboptimaal in vergelijking met een vanaf het begin geplande oplossing en is ook relatief duur. Als jouw apparaat dus niet geschikt is voor Home Connect, kun je deze ook niet geschikt maken.

Waar kan ik de Home Connect app downloaden?

De gratis app is beschikbaar in de Apple App Store en Google Play.

Ontvang ik nog papieren documentatie bij een Bosch apparaat met Home Connect?

Als het apparaat bij jou thuis wordt bezorgd zal er ook een papieren handleiding bij zitten. Deze staat natuurlijk ook online.

Hoe kan ik het e-mailadres van mijn Home Connect account wijzigen?

Het is helaas niet mogelijk om het e-mailadres van je Home Connect account te wijzigen.

Als je het e-mailadres van je account wilt wijzigen door een ander e-mailadres, is dit alleen mogelijk door het aanmaken van een nieuw Home Connect account op dit nieuwe e-mailadres.

Hierna kun je per Home Connect apparaat de rechten op onderstaande wijze overdragen op je nieuwe account:

  • Stap 1: klik op het inlogicoon in de rechter bovenhoek van het scherm om het menu “Mijn profiel” te openen
  • Stap 2: Ga hier naar mijn huishoudelijke apparaten.
  • Stap 3: Klik op “managen’ achter het apparaat waarop je een gebruiker wilt toevoegen.
  • Stap 4: Nu kun je drukken op “Verzenden” achter het kopje uitnodiging
  • Stap 5: Vul nu het e-mailadres in van je nieuwe Home Connect account
  • Stap 6: Vink het vakje “draag de superuser-rechten over” en kies hierna op “ok”.

Nu staan de super-user rechten van dit apparaat op je nieuwe account. Herhaal deze stappen voor al je Home Connect apparaten.

MyBosch

Meld je nu aan en ontvang 10% welkomstkorting!

Onze service

Perfecte service – voor en na de aankoop.

Bereikbaar op maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 18.00 uur en op zaterdag tussen 9.00 en 17.00 uur. 088 424 4010

Ontdek Bosch

Ontdek kwaliteit, perfectie en betrouwbaarheid.

Vind een dealer

Vind een verkooppunt bij jou in de buurt.