Heb je zonnepanelen of een dynamisch energiecontract? Koppel dan je vaatwasser, wasmachine of was-droogcombinatie met Home Connect met de HomeWizard Energy-app. HomeWizard zet het apparaat dan voor je aan als de zon schijnt óf de energie het goedkoopst is.

wasmachine met verbonden telefoon in hand

Slimme Bosch apparaten dankzij Home Connect.

Je kunt steeds meer huishoudelijke apparaten van Bosch verbinden met de Home Connect-app. Hiermee bedien je apparaten makkelijk op afstand en blijf je continu op de hoogte, waar je ook bent. Laat bijvoorbeeld de oven vast voorverwarmen als je weggaat van kantoor en scan je wasmiddel voor de exacte dosering bij het wassen. Koppel je apparaten ook aan de HomeWizard Energy-app en er komen nog meer mogelijkheden bij. Heb je bijvoorbeeld zonnepanelen of een dynamisch energiecontract? Start dan met HomeWizard automatisch je vaatwasser, wasmachine of was-droogcombinatie als de zon schijnt óf de energie het goedkoopst is.

HomeWizard: ideaal als je zonnepanelen of een dynamisch energiecontract hebt.

Het beste moment om een apparaat aan te zetten? Als de zon schijnt! Daar hoef je nu niet meer zelf aan te denken. Stel een EnergySaver-taak in met de HomeWizard Energy-app zodat je apparaten automatisch starten op het gunstigste moment van de dag. Als je eigen zonnepanelen een overschot aan energie genereren, of als je een dynamisch energiecontract hebt en de energieprijzen laag zijn door een piekmoment in het energienetwerk.

Ontdek onze apparaten met Home Connect.

Dit heb je nodig om je apparaten automatisch te starten.

Wil je alles uit de koppeling van je Home Connect-apparaat met HomeWizard halen? Je hebt het volgende nodig:

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik Home Connect verbinden met de HomeWizard Energy-app?

Verbind eerst je Home Connect-apparaat in de Home Connect-app. Ga vervolgens naar de instellingen in de HomeWizard Energy-app. Selecteer 'Meters' en kies '+ Nieuw apparaat toevoegen'. Scroll naar beneden en selecteer 'Home Connect'. Hier log je in met je Home Connect-account en accepteer je de voorwaarden waarna je wordt teruggestuurd naar de HomeWizard Energy-app. Selecteer nu het apparaat (of de apparaten) dat je wilt verbinden en druk op 'Doorgaan'. Nu kun je slimme taken instellen voor je Home Connect-apparaat(en).

Hoe kan ik slimme taken instellen om programma's automatisch uit te voeren?

Open de HomeWizard Energy-app en ga naar instellingen > EnergySaver. Zoek naar jouw apparaat en voeg een nieuwe taak toe. Je kunt een zonnetaak of dynamische tarieftaak instellen.

Wat is een zonnetaak in de HomeWizard Energy-app?

Een zonnetaak stelt je in staat om automatisch apparaten in of uit te schakelen op basis van het overschot aan zonne-energie in je huis. Deze functie was al beschikbaar met HomeWizard’s stekker, de Energy Socket. Nu is het ook beschikbaar voor Bosch vaatwassers, wasmachines en drogers die geschikt zijn voor Home Connect.

Zo stel je een zonnetaak in: Zorg ervoor dat je Home Connect-apparaten toegevoegd zijn in de HomeWizard Energy-app. Ga naar de instellingen in de HomeWizard Energy-app (klik rechtsboven op het tandwieltje). Klik op 'EnergySaver' en zoek naar je apparaat. Stel een nieuwe taak in en kies 'Zonnetaak'.

Wat gebeurt er op dagen dat de zon niet of weinig schijnt?

Als er geen zonne-energie beschikbaar is, wordt je programma aan het einde van de ingestelde tijd uitgevoerd. Zo blijft er nooit vuile vaat of was in de machine achter.

Hoe kan ik een dynamische tarieftaak instellen?

Zorg er eerst voor dat je Home Connect-apparaten toegevoegd zijn in de HomeWizard Energy-app. Ga naar de instellingen in de HomeWizard Energy-app. Selecteer ‘EnergySaver’ in het menu en zoek het apparaat dat je hebt toegevoegd. Stel een nieuwe taak in en kies 'Dynamisch tarief'.

Waarom ontbreken de tarieven voor morgen?

We zijn afhankelijk van tariefgegevens die worden verstrekt door een derde partij. Deze informatie wordt rond het middaguur bijgewerkt, zodat we de goedkoopste uren voor morgen kunnen bepalen. Wees gerust, zodra de tariefinformatie beschikbaar is, zal de taak deze automatisch gebruiken.

Is HomeWizard gratis te gebruiken?

Absoluut! De slimme taken voor Home Connect zijn volledig gratis om in te stellen en te gebruiken binnen de HomeWizard Energy-app. Om zonnetaken goed in te kunnen stellen, heb je een P1 Meter nodig. Zonder deze meter hebben we geen informatie over het overschot aan zonne-energie in jouw huis. Deze P1 Meter moet je wel aanschaffen. Koop hier direct je HomeWizard P1 Meter.

Wat is een P1 Meter?

Een P1 Meter is een type slimme energiemeter die in de P1-poort van je slimme meter gaat. Dankzij deze meter kun jij zelf je eigen energieverbruik in je huishouden meten. Met een P1 Meter krijg je gedetailleerde informatie over jouw energieverbruik, zoals het totale verbruik en het piekverbruik. Je kunt ook je energietarieven toevoegen en je Home Connect-apparaat verbinden in de HomeWizard Energy-app. Zo zie je wanneer de energie het goedkoopst is of wanneer je apparaat op zonne-energie kan draaien. De app gebruikt deze informatie om het beste moment te vinden om het programma van je apparaat te starten.

Er zit al iets anders in de P1-poort, wat nu?

In sommige gevallen wordt de P1-poort van je slimme meter al gebruikt voor iets anders, bijvoorbeeld voor je zonnepanelen. Dit is eenvoudig op te lossen door gebruik te maken van een ‘splitter’. Hiermee kun je meerdere apparaten aan je P1-poort koppelen. Koop een P1-splitter bij HomeWizard.

De P1 Meter doet het niet?

Het kan zijn dat de HomeWizard P1 Meter het niet doet, dan geeft hij geen licht. Een reden kan zijn dat er een energietekort is als de P1-poort van je slimme meter door meerdere P1 Meters gebruikt wordt. Dit is makkelijk op te lossen door je P1 Meter meer stroom te geven. De HomeWizard P1 Meter heeft zowel een ingang als een uitgang. De uitgang van de P1 Meter plug je met de zogeheten RJ12-kabel kant in de P1-poort, zoals je altijd zou doen. De andere kant van de P1 Meter heeft een usb-c ingang. Deze kant sluit je met een snoertje via een adapter aan in het stopcontact. Hierdoor geef je de P1 Meter meer stroom en laad je hem op zoals je dat bijvoorbeeld ook bij een mobiele telefoon zou doen.

Waarom zie ik mijn apparaten niet in de HomeWizard Energy-app nadat ik Home Connect heb verbonden?

Zorg ervoor dat je apparaten en de app met hetzelfde account verbonden zijn. Ga naar 'Apparaat toevoegen', selecteer Home Connect en vink het selectievakje van jouw nieuwe apparaat aan. Dit werkt alleen als je jouw Home Connect-account al hebt verbonden met jouw HomeWizard Energy-app en ze hebt gekoppeld.

Ik heb een Home Connect-koffiemachine, kan ik deze verbinden?

Nee, deze functie is bedoeld voor grote energieverbruikers: vaatwassers, wasmachines, drogers en was-droogcombinaties.

Waarom is mijn apparaat niet gestart?

Het apparaat moet de status 'Klaar' weergeven in de EnergySaver-taak. Zorg ervoor dat je het gewenste programma selecteert. Druk op de Bediening via de app-knop op jouw apparaat om ervoor te zorgen dat het apparaat reageert op jouw slimme taak. Sluit de deur om het programma te activeren.

Heb je de deur tussendoor geopend, dan moet je na het sluiten weer op ‘remote start’ drukken om het programma te activeren.

Moet ik telkens terugkeren naar de taakinstelling wanneer ik wil plannen op basis van zonne-energie of tarieven?

Nee, als je een EnergySaver-taak instelt, hoef je niet telkens een nieuwe taak te maken. Je kunt jouw apparaat zoals gebruikelijk gebruiken. Het enige wat je hoeft te doen, is ervoor zorgen dat je een programma op jouw apparaat selecteert en op de knop 'Bedien via de app’ drukt. Je moet natuurlijk ook een vaatwasblokje of wasmiddel toevoegen en de deur sluiten. Als je niet wilt dat het programma start, activeer dan de afstandsbediening niet of schakel de slimme taak uit in jouw HomeWizard Energy-app.

Ik heb geen zonnepanelen of dynamische energietarieven, wat nu?

HomeWizard helpt je om energie op een slimme manier te verbruiken door je apparaten te laten draaien op je eigen opgewekte zonne-energie of tijdens de goedkoopste uren van de dag. Heb je geen zonnepanelen of een dynamisch energiecontract, dan kun je nu dus nog niet automatisch je apparaten aanzetten op het voordeligste moment van de dag.

Ik kom er niet uit. Kunnen jullie mij helpen?

Natuurlijk. Bekijk de veelgestelde vragen op HomeWizard. Heb je vragen over Home Connect? Lees meer informatie over hoe je je apparaat verbindt of neem contact met ons op via de Home Connect servicelijn via telefoonnummer: 088-4244525 of e-mailadres service.nl@home-connect.com.